lørdag 1. september 2012

Jørn Lier Horst - Vinterstengt (kriminalroman)

Dette er den nest siste krimboka fra Lier Horst. Jeg har omtalt de to første nå i sommer, og den tredje siste - Bunnfall i mai. Det betyr at jeg ikke har lest de mellomste bøkene ennå, og dermed kan jeg heller ikke påstå at det er "en jevn stigning". Men jeg vil i alle fall hevde at dette er den beste av de jeg har lest. Det kan være flere grunner til det.

En kan være at Horst har blitt mer fortrolig med sin hovedperson. Det er ikke bare denne leseren som nå vet mer om han enn før - det gjor nok også Horst. Konturene til Wisting kler klarere fram.

Det gjør også handlingen. Her er det mer dynamikk - det er mye som foregår, og handlingen skjer på flere plan. Mens vi i de første bøkene følte oss mye smartere enn Wisting (ikke minst i Nøkkelvitnet) er det omvendt her.

Som før er språkføringen helt eksemplarisk. Dette er god underholdning - svært god underholdning.

Konklusjon - Klar anbefaling

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...