søndag 5. februar 2012

Gammel Bordeaux

Vi smakte en del flasker fra Bordeaux nettopp i Vitis Bergensis. Her følger noen notater på de eldste flaskene.

Château Belair Marquis d'Aligre 1990 (Margaux)
Vanskelig tilgjengelige viner dette. Den fremstår med litt bruning i kanten, duft av nypesyltetøy/rød rabarbra, litt morkent treverk, klippfisk. Nydelig nese, harmonisk og fin, men holder på å bli litt gammel og støvete.

Château Grand-Puy-Lacoste 1988 (Pauillac)
Dette er mer etter læreboken: blyantspiss, solbær, kraft, duftrik. Det er ulike oppfatninger om hvor dette går, noen mener den blir bedre med 10 år +, mens andre mener den er på tur nedover, med for mye syre i forhold til frukten.

Château Cheval-Blanc 1970 (St. Emilion)
Dette er et slott jeg kun har smakt en gang før, og da en mye yngre vin. Litt kjeller på duft og smak, litt bitter og kantete etter min smak, og fortoner seg ikke i balanse etter min gane. Her var det andre oppfatninger i forsamlingen - og de med vesentlig mer fartstid enn meg vurderte denne høyere enn vinen under. Det er helt ubegripelig for meg!

Château Pontet-Canet 1962 (Pauillac)
Jeg tror dette var første gangen jeg har smakt vin med samme alder som meg selv. Kanskje var det derfor jeg vurderte denne høyere? I alle fall gikk jeg rett på det estetiske vokabularet: Harmonisk, integrert, god frukt, litt paprika? Sømløs, flott, laaaang - og med fine tanniner.

Det må føyes til at jeg ikke har all verdens erfaring med gammel bordeaux, men med årene har jeg drukket en god del eldre vin.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...