søndag 6. mars 2011

Velkommen!

Av og til blir jeg overrasket over mine egne reaksjoner: de avslører noe av meg selv som jeg ikke visste fantes. Her om dagen skjedde det igjen. Ola Borten Moe kommer ut fra Slottet som nybakt statsråd med den nye sjefen sin, Jens Stoltenberg, og jeg blir litt glad/rørt/stolt. (Bildet: Stortinget)

Senterpartiet står meg fjernt politisk. På gøy tok jeg en test i en avis før et valg, og Senterpartiet kom på topp. Da skjønte jeg at noe var galt. Jeg hadde misforstått og trodd at "5" sto for "helt enig", men i denne testen var det omvendt. Da jeg tok den på ny kom Senterpartiet på bunn for meg. Så hvorfor denne reaksjonen?

Min far brukte å få julekort fra morfaren hans, Per Borten. Det kan være en grunn. Hadde far levd i dag ville han ha reagert som meg, ganger med ti. Minst. Ola Borten Moe ligner mye mer på det Senterpartiet jeg vokste opp med: moderat, konservativt og næringsvennlig, og ikke det SV for bygdefolk som partiet har blitt de siste 20 årene. Lars Peder Brekk har også noe av det gamle Senterpartiet i seg, men Ola Borten Moe har - tror jeg - format til å bli en mer ruvende skikkelse i politikken. Kan slikt være arvelig? Det er bare synd han er i feil parti.

1 kommentar:

Karl Kristian sa...

Jeg har aldri vært i retning Senterpartiet, men Ola Borten Moe reagerer jeg meget positivt på. Tror det utelukkende er hans person og fremtreden. Han er det vi savner blandt politikere, nøktern, ærlig, rett frem. Omtrent som Jonas Gahr Støre var inntil han ba om å spole tilbake.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...