tirsdag 15. mars 2011

Høyre og datalagringsdirektivet (DLD)

Det er mange harde ord og trusler om utmeldinger i presse og media forøvrig om dagen. Høyre har besluttet å forhandle med andre partier om ny lovgivning når det gjelder datalagring, og det faller mange tungt for brystet. Georg Apenes driver en øvelse han etter hvert har fått betydelig trening i: utmeldelse fra partiet Høyre. Hvor mange ganger har han meldt seg ut nå? Og har han husket å melde seg inn igjen før neste utmelding?

Fra jeg begynte å interessere meg for problematikken for et drøyt år siden har jeg skrevet flere innlegg her på bloggen. Etter ett av dem kom det til sammen 34 kommentarer - en klar rekord her.

Jeg skal ikke ta opp igjen diskusjonen, for den tror jeg etter hvert ble ganske uttømmende, men bare vise til et dokument Høyre har lagt ut. Det er gjennomtenkt, viser til erfaringer og utfordringer, og er - etter min mening i alle fall - balansert. Det er ikke en karakteristikk som passer særlig bra på mye av det som uttales i media og i anonyme kommentarer på nettet for tiden. Dokumentet jeg viser til over fortjener å bli lest av mange.

3 kommentarer:

kds sa...

Du henviser til et innlysende dokument som likevel glemmer én ting. Datalagring kan muligens fange dumme kriminelle men kan ikke bekjempe godt organisert kriminalitet.

Ole Martin Skilleås sa...

Jeg har tatt for meg den problemstillingen i et innlegg: http://olemski.blogspot.com/2010/06/smarte-skurker.html

Kriminalitetsbekjempelse og etterforskning er et kappløp med de kriminelle, og det er nok derfor politi og påtalemyndighet gjerne ser at de ikke blir stående igjen i den teknologiske steinalderen uten sjanse til begrenset tilgang til trafikkdata en gang.

Per Blaasvaer sa...

DLD er farlig!

les om min mening om dette på http://norsop.wordpress.com/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...