lørdag 5. februar 2011

Nordøyan - landets eldste fiskevær?

Det er ikke godt å vite om Nordøyan er Norges eldste fiskevær. Det er i alle fall kilder på bosetting helt tilbake til 1521 her, og gode sjanser for at noen av dem var mine forfedre og -mødre. Min tipp-oldemor Beret var født her i 1836, og det var hennes foreldre (Paul og Johanna) også.

Det ligger i "urent og værhardt farvann , sørvest for Ytre Vikna, ved munningen av det åpne havstykket Folda" (Store Norske Leksikon), og jeg har kilder på at minst to av mine forfedre "bleiv" (noe som betyr at de ikke kom tilbake fra fiske, antatt druknet). En ganske annen tilværelse enn den som en urbanisert akademiker nyter i 2011.

Samme år som jeg ble født omkom 44 mennesker her da Hurtigruten Sanct Svithun grunnstøtte 21. oktober. I 2002 ble bautaen over avdekket. Min mors onkel, Olav Bolling, var kaptein på Hurtigruten, men han ble pensjonist på 50-tallet.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...