søndag 9. mai 2010

SN: Flotte viner


Her er noen kjappe notater av noen viner smakt i det siste. Ingen notater ble tatt der og da, så dette er på husken. Jeg var også opptatt med legging av små eller koking mens noen av disse gikk rundt. Eller jeg ledet en smaking. Presisjonsnivået er derfor litt moderat.

Agrapart Blanc de Blancs 1996
Denne holder fremdeles koken. Mener å huske at det var et mer enn alminnelig godt kjøp, og vinen har innfridd. Den har vært i drikkevinduet en to-tre år allerede. Dufter tørket aprikos, mineraler og litt krydret. Fast og solid i munnen, men en fin bitterhet i ettersmaken. Den har utviklet seg til å bli en favoritt som mat-champagne.

Chablis Grand Cru Les Clos 2001 (Dauvissat)
Nydelig. Honning, fylde, men ikke mer enn behøvelig syre. Likevel en høydare. Det er på tide å ta mine egne flasker også, for dette tror jeg ikke vil bli bedre.

Chablis 1er Cru Les Forest 2000 (Dauvissat)
Den første av mine flasker som ikke var oxidert. Stram, mineralsk, litt sitrus. Neste dag var den litt mer utviklet, men fremdeles på den stramme siden. Mine gjenværende flasker lar jeg ligge lengre: de er enten helt ferdige på grunn av prematur oxidering, eller på langt nær modne.

Charmes-Chambertin Grand Cru 1998 (Drouhin)
Kjøpt på Valken for ikke så lenge siden. Helt fantstisk vin. Lag på lag med myk men spenstig fruktighet, og en helt ufattelig lengde. Ganske urettferdig mot resten av vinene denne kvelden. De var flotte, men denne stjal en stor del av oppmerksomheten. Når viner blir så gode som denne er det i grunnen ikke så mye å si. Smaksnotater kan aldri formidle en opplevelse, og jo bedre vinen blir jo mer påtrengende blir denne innsikten. (Et bilde av feil vin, men fra rett kommune og produsent får pryde dette innlegget).

Blagny 1er Cru "La Piéce Sous la Bois" (Matrot) 1998
Samme årgang som vinen over, og i seg selv en svært god vin - men rett etter en Grand Cru fortoner denne seg som skrinnere enn den ellers ville gjort. Den har både spenst og dybde, men i en mer vegetal retning enn Charmes-Chambertin. Jeg har en flaske igjen, og den kommer nok på ut-listen om ikke så lenge.

Volnay-Santenots 1er Cru 1996 (Matrot)
Denne årgangen har generelt blitt helt avskrevet på den røde siden. De framstår som skrinne og litt skjærende, og få tror de vil bli noe særlig. Denne hadde jeg en positiv rapport på, men den løftet seg ikke over det akseptable. Den fikk ikke noe dra-hjelp fra den supre vinene tidligere på kvelden heller. Slanten som hadde stått i kjøleskapet hadde faktisk utviklet seg en smule. Det kan jo tyde på at den kan by på litt mer om en stund - men mye blir det neppe.

Søndag ledet jeg en smaking med Pfalz-viner i Vitis Bergensis. Notater vil omsider dukke opp på sidene våre. Dagen etter ledet jeg en liten smaking etter konferansen jeg organiserte. Det var fire viner i to flighter.

Polish Hill Riesling 2009 (Clare Valley, Australia) (Grosset)
Gress-preget, ganske tight. Etterhvert litt bade-salt. Stram, kjølig og ganske forknytt. Ingen dårlig vin, og antakelig en lagringsvin. Den kostet ca. 270 kroner på spesialslippet på Valken.

Forst Freundstück Riesling Grosses Gewächs 2008 (Mosbacher)
Denne kostet 254 kroner, men var i en annen liga. Lime og honning, stor dybde og stor intensitet. Lang avslutning. Jeg har kjøpt noen viner til egen kjeller, og den første skal jeg åpne i år. Det er sikkert. Kveldens vin for meg - og for de fleste har jeg grunn til å tro. Det finnes flere på Valken etter spesialslippet i april.

Block 3 Pinot Noir Felton Road (Central Otago, New Zealand) 2008
Enda en vin fra Valkenslippet. Interessant. Frisk, men kanskje over-ekstrahert. Moderat eik. Mint. Lang finish. Litt varm i ettersmaken.

Nuits-Saint-Georges 1er Cru "La Chaboeuf" 2007 (Confuron)
En av vinnerne av Vitis' Burgund 2007-smaking, men den fikk ikke full tilslutning på denne smakingen. Notatene på Vitis' side sier blant annet "mineralsk og elegant", men det var "litt ekstrahert frukt" som dominerte folks respons. Jeg mente det var litt overdrevent. Og i alle fall: alle var enige om at dette var den beste av de to Pinot-ene. Men kanskje det var urettferdig å prøve dem mot hverandre? De koster omtrent det samme, ca. 550 kroner hver.

2 kommentarer:

Morten Pedersen sa...

Jeg har ikke smakt noen av disse, men har notert meg ett par så får framtiden vise hva det blir til.

kds sa...

Dessverre så er Charmes-Chambertin utsolgt, men jeg har oppdaget at Drouhin også har etablert seg i Oregon og lager flott Pinot Noir der borte som er til salgs på polet. Har prøvd 2001-årgangen som er meget bra.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...