mandag 25. mai 2020

1929 på ny?

Jeg har tidligere her på bloggen skrevet om at aksjemarkedene lever et annet liv enn realøkonomien. Grafen over viser utviklingen av Dow Jones indeksen før og etter krakket i 1929. Spørsmålet er om vi nå er der pilen står?

Hvis man fikk velorienterte mennesker til å tegne en graf for hvordan de trodde krakket i 1929 utspilte seg, tror jeg vi ville se en ganske bratt bakke rett ned, før den gradvis bygde seg opp igjen over mange år. Men bunnen ble ikke nådd før i 1932 (grafen over går fra 1924 til 1932, og da hadde markedet falt med 89% fra toppen i 1929.

Vil vi se det samme på ny? Visste jeg det kunne jeg bli rik, men grafen over tyder i alle fall på at markedskorreksjoner (som det så fint heter) er noe som kan spille seg ut over lang tid og i takt med at flere begynner å fatte hva det er som skjer. For fallet i grafen spiller det nok også en stor rolle at "alle" begynte å beskytte sin egen økonomi, og dermed gjorde de det hele til en katastrofe gjennom proteksjonisme. Det samme kan fort skje denne gangen også, med populistisk nasjonalisme på fremmarsj i mange toneangivende land - som USA. 

Min spådom, og jeg har agert i pakt med det, er at "we ain't seen nothing yet!

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...