lørdag 23. mai 2020

Rød Côtes de Nuits Premier Cru 2017

Dette var kanskje den beste (og i alle fall den siste) flighten i denne smakingen. Notatene blir også kortere. Kanskje fordi vinene er så gode? Det er ikke så mye som stikker seg ut - det er harmonien som hersker mer enn noe annet, og da blir det mindre å henge seg opp i. Og jeg vil ikke gi etter for fristelsen til å ta med noe "fra læreboka" for å fylle ut - som jeg mistenker at mange vinanmeldere gjør.  


R. Chevillon Nuits-St.-Georges 1er Cru Les Saint-Georges
Mørk. Forførende duft, stor dybde i smaksbildet, myk og fyldig i munnen. Nedsiden er litt smørmalt og merkbar eik, men alt tyder på at dette blir en stor vin med tiden. Dessverre har prisene på Chevillon økt mer enn de fleste burgundere. På Valken, for eksempel, ligger det kassevis med usolgt 2017 Chevillon - men ikke denne. For første gang på kanskje ti år kjøpte jeg ikke en eneste flaske Chevillon til meg selv.

Prieur Gevrey-Chambertin Premier Cru
Lekker, frisk og solid. Den sitter lenge, og den sitter behagelig. Deklassifisert Chambertin, om jeg ikke husker feil. Den kostet over 1.100 kroner da den ble sluppet, og jeg har en tidligere årgang av denne. 

Litt lukket på duft, men den åpner litt etter hvert med fioler og roser - og fremfor alt stor presisjon. En lekker og flott vin med lang ettersmak. Jeg kjøpte tre for ca. 800 kroner på spesialslipp, men nå kommer den på slippet i mai og koster 20 kroner mindre! Jeg er fristet til å øke beholdningen, men vinbeholdningen totalt skal krympes.... 

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...