fredag 10. august 2018

Orbanisering av høyresiden

Det har skjedd en orbanisering av høyresiden i den vestlige verden. Der Reagan rev ned murer, Thatcher frigjorde markedene, og Kohl og andre samlet øst og vest i Europa - er dagens ytre høyre på helt andre veier. Konservatismen i den vestlige verden omfavnet liberale verdier, men nå er det andre strømninger som gjelder. Murer skal bygges, proteksjonismen har blitt som ny, og det manes til kulturkamp heller enn integrering. En av de som har ledet an i denne transformasjonen fra frihetlig til nasjonalistisk er Viktor Orban - derav uttrykket orbanisering. (Bildet: George W. Bush og Orban i mer liberale tider)

Et sentralt kjennetegn ved orbaniseringen er forestillingen om at nasjonalstaten og dens særegne lokale kultur er under et organisert angrep utenfra - særlig fra islam, men også den gamle favoritten med den internasjonale jødiske konspirasjonen har fått en renessanse. Denne har fått gro fram til og med i britiske Labour, så det er ikke bare høyresiden som sliter med disse strømningene. 

På høyresiden i Storbritannia er det ikke så lenge siden at UKIPs Nigel Farage ikke ville ta i franske Front National, men nå forsvarer han til og med skrullingen Alex Jones. Boris Johnson var sterk forsvarer for et fargerikt fellesskap i 2012, men nå legger han seg nært opp til Trump og Steve Bannon. 

Brexit og Trump har gitt en helt ny dynamikk til idéer som beviselig ikke fungerer: proteksjonisme og nasjonalisme har utelukkende ledet til krise og krig. Men også årsakene til at noen omfavner slikt er historisk tydelige. I vår del av verden var det finanskrisen som undergravde forestillingen om jevn og fredelig fremgang, og globaliseringen har ikke vært så enkel å bære for lavt utdannede grupper i den vestlige verden. Men det var flyktningekrisen i 2015 som virkelig satte fart i nasjonalisme, proteksjonisme og vrangforestillinger om sivilisasjonskrig. 

Konservatismen har alltid vært best når den har vektlagt kulturell og økonomisk frihet i kombinasjon med solide politiske og forsvarsmessige tradisjoner. Den vil gå i forråtnelse i kompaniskap med nasjonalisme, proteksjonisme og sjåvinisme. 


2 kommentarer:

Anonym sa...

Grunnen til at høyresiden vokser, er at venstresiden oppfører seg som bortskjemte barn. For 15-20 år siden så sto jeg på samme side som dere miljøfantatikere og MDG-følgere. Jeg var et bortskjemt irriterende hippiesvin som burde ha fått juling hver eneste dag. Men så begynte jeg å legge merke til at jeg tok feil. Folkene rundt meg gjorde ingenting annet enn å syte og prøve å la være å jobbe. Og hvis noen var uenige med dem, så skrek de "rasist!" og trodde de hadde vunnet diskusjonen. Så idag er jeg så langt til høyre jeg kan komme. Og det er mange som meg. Venstresidens idiotiske oppførsel tvang oss over til høyresiden. Og her er alt så mye bedre, her er det fornuftige mennesker som klarer å tenke selv, folk som vil ta vare på sin familie og sitt land. Og det er flott, det er slik det skal være. Jeg bør nesten takke dere hippiesvin for at dere oppfører dere så idiotiskt som dere gjør. Takket være dere kom jeg meg vekk fra galskapen og har idag et normalt liv.

Ole Martin Skilleås sa...

Dette var gøy. Lenge siden noen har kalt meg for "hippiesvin", om det noen gang har skjedd.

Jeg regner meg altså for å tilhøre høyresiden, men den liberale og demokratiske høyresiden som er fremmed for nasjonalisme og autokrati. I tilfelle du ikke har oppdaget det, så er altså det politiske landskapet formet som en hestesko. Det som skiller det ytre høyre fra det ytre venstre er svært lite. Konspirasjoner, higen etter "den sterke", latterlig gruppetenkning osv. er fellesgods.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...