lørdag 31. desember 2016

Kjellerviner i desember

Jean Lallement Champagne Grand Cru Cuvée Réserve N.V.
Denne vinen (100% 2002-årgangen) har jeg hatt to kasser av (2x6), og dette er den siste flasken. Dessverre. Det er kanskje også den beste av mange gode. På cellartracker.com ser jeg at jeg har gitt denne 95 poeng tre ganger, og det er omtrent der denne vinen ligger. 

Gjenkjøp? - Kanskje tre kasser! 


Dufter mye svovel til å begynne med, men det blir mindre merkbart med tid i glasset. Svært frisk og ung i munnen, og ettersmaken vitner om fylde og soliditet. Jeg drakk denne også i september, og mente da at den var moden. Det er jeg ikke så sikker på nå. I hvert fall ikke denne flasken. Står seg på høy temperatur - og sikkert noen flere år i kjelleren. Svovlingen tyder på at den burde tåle det.

Denne er fortsatt å få på bestillingsutvalget. 

Gjenkjøp? - Ja, dette er en gjenkjøpt vin. 

2002 Louis Jadot Pommard 1er Cru Les Rugiens
Dessverre er ikke denne å få lengre. Frisk, flott, moden, litt kirsebær på nesen, elegant i munnen, og med god lengde. Som en god burgunder skal være: kraft, spenst og eleganse i en slank kropp. Nydelig vin.

Gjenkjøp? - Oh yes!


2001 Louis Jadot Grand Cru Corton-Pougets Domaine des Héritiers Louis Jadot
Litt bruning i fargen, duften er jordlig med et strøk av kirsebær. Begynner litt hard og stum, men kommer seg med tid og temperatur. Litt lite trøkk i starten av ettersmaken til Grand Cru å være, men en elegant og harmonisk vin.

Gjenkjøp? - Kanskje ikke. 


2009 Jean-Yves Devevey Bourgogne Hautes-Côtes de Beaune Les Champs Perdrix Blanc
Fremdeles lys, sitruspreget, frisk men fyldig. Den kostet meg ikke så mye over 200 kroner, og dette forblir ett av de beste "ukjente" kjøpene på polet. Jeg kjøper noen i hver årgang, og de har aldri vært prematurt oksidert. Den har ikke kompleksiteten til en toppvin, men den gir fylde, friskhet og lang finish på en meget tilfredsstillende måte. Det er 2011-årgangen som nå er inne i BU. 

Gjenkjøp? - Jeg kjøper en sixpack. 

2002 Lanson Gold Label

Korket. Heldigvis 6 mnd. igjen til fem år er gått, så jeg satser på å få pengene tilbake.

2002 Drappier Champagne Grande Sendrée
Denne vinen tok over jobben da Lanson måtte trekke seg. Duft av glassepler, fin mousse og frisk stil med litt røyk og god frukt. God vin som har tålt årene godt. En flaske igjen. 

Gjenkjøp? - Ja. 

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...