fredag 23. desember 2016

Klimaskeptiker?

Er du klimaskeptiker? Er kanskje du ikke tror på de data og konklusjoner som et flertall av klimaforskere har kommet fram til? Du mener kanskje at Carl I. Hagen og Donald Trump forstår klodens klima bedre enn de som forsker på det? Kanskje at FNs klimapanel er en konspirasjon for å gjøre livet surt for verdens bilister? La oss si at du har rett. Jeg har to spørsmål til deg:

1. Syns du at det er akseptabelt at 7.000.000 mennesker i verden dør årlig på grunn av luftforurensning? Det er flere enn i bilulykker, mord og selvmord til sammen. Daglig omtrent 19.000. Årsaken er i all hovedsak forbrenning av olje og kull.

2. Tror du olje og kull er fremtidens energikilder? Alle skjønner at de kommer til å ta slutt, og hva da? Blir ikke livet surt for verdens bensin- og dieselbilister da også?

Fornybare energikilder tar over stadig mer av energiproduksjonen, og mer effektive batterier samt lagring av energi som hydrogen gjør tilgangen mer stabil. Fornybare energikilder er fremtiden, og de som sier noe annet lyver eller tar feil. Prisene på fornybar energi er fallende, og verdens produsenter av kjøretøy har sett hvilken vei det bærer. Til orientering: det er ikke videre med forurensende og begrensede kilder.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du sitter i Norge og klager over `klimaskeptikere`? Norge er det landet i verden som forurenser minst. Vi nordmenn er verdensmestere i å plukke søppel og gjenvinne og vi har gjort dette i 40 år nå. Har du sett på utslippene i Kina? Eller Pakistan? Eller hele Afrika? Det er der problemene ligger.

Men her sitter vi da, og betaler og betaler til det renner blod ut av øynene våre. Alt blir jo bedre hvis 5 millioner nordmenn på en stein ved siden av nordpolen betaler ekstra `miljø-skatter` og alt mulig tull. Hvis vi bare bruker nok penger, da redder vi klimaet og verden!

At folk som deg har tittelen `professor` er bare trist. Det fjerner all troverdighet som professorer en gang hadde. Hvis alle nordmenn forurenset så mye som de bare klarte, så hadde det vært ubetydelig sammenlignet med de store landene som forunrenser 1000 ganger mer enn hele Skandinavia tilsammen. Vi gjør ingen forskjell på noen som helst måte. Det blir verken bedre eller verre. Fordi vi er altfor få og små til å gjøre noen forskjell. Vi er en liten fis i en storm, ubetydelige. Men du får klage du, herr `professor`. Du som kan alt. Du som vet bedre. Du som har like mye troverdighet som Hillary Clinton.

Anonym sa...

Jeg tipper at du kun spiser organiskt frittgående høy, at du sykler overalt og aldri fiser fordi det er ikke bra for ozonlaget. Men jeg har dårlige nyheter til deg, jeg nulller ut alt du gjør. Fordi jeg kjører diselbil med stor motor og piggdekk. Jeg spiser fastfood i plastemballasje og når jeg er ferdg tar jeg med en røyk. Også kaster jeg sneipen og søpla og rester ut av vinduet. Jeg bruker bilen overalt, hvis jeg skal 200 meter bort i gata så kjører jeg dit. Jeg har ikke syklet på 35 år. Og av og til kjører jeg rundt for moro skyld i Oslo, uten noe mål. Brenner opp mange liter med diesel på det og piggene mine river opp asfalten og sender skyer med støv over byen. Og dette kommer jeg til å gjøre resten av livet. Så kos deg med høyet ditt og syklingen og vit at alt du gjør er bortkastet på grunn av folk som meg. Jeg driter fullstendig i deg og miljøet ditt og nå skal jeg ta meg en kjøretur for moro skyld.

Ole Martin Skilleås sa...

Du skriver ikke om mitt blogginnlegg. Man trenger i alle fall ikke være professor for å se det. Jeg tok særlig opp annen forurensning enn CO2, og det faktum at olje, kull og gass er begrensede energikilder. Du ser ut til å mene at alle andre skal ordne opp siden vi er så få her oppe i steinrøysa. Det har jeg ikke uttalt meg om i dette innlegget.

Om innlegget mitt bidro til at du fikk tømme deg for en del gørr, Anonym, så har det i seg selv bidratt til forurensning og forpestelse av debattklimaet. Det er synd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...