søndag 27. desember 2009

SN: Viner i julen så langt


Champagne Grand Cru Le Mesnil Sur Oger Blanc de Blancs 1996 (Pascal Doquet)
Dette er faktisk en RD, for den er flasket i april 1997 og degorgert i september 2008. Jeg kjøpte de fem siste flaskene i Norge, og det er jeg glad for. Gyllen, kremet mousse, aroma av appelsin og sjø, lang og intens ettersmak. Drukket selveste julekvelden. Skal man først drikke dyr vin kan det godt være champagne. 1996-årgangen begynner å modnes hos noen produsenter. Kun de svakeste, som H. Blin, har tippet over - mens mange av de beste har noen år igjen. Peter Liem skriver om vinen her, og jeg slutter meg helt til hans vurdering. Liems blog ble avsluttet i oktober, men er vel verdt et besøk likevel.

Chateau Poujeaux 1999 (Moulis-en-Medoc)
Mørk farge med litt vandig kant. Utpreget frisk - har også en appelsintone i tillegg til mørke bær og blyantspiss. Ikke av de store vinene fra Bordeaux, men likevel svært så tilfredsstillende. Kjøpt på Bordeaux-slippet på Valken i november. "Bare" 12,5%, men dette er en vinstil jeg liker godt og som virker å være på tur ut. Drukket til boeuf provencale, og det var en utmerket kombinasjon.

Chassagne-Montrachet 1er Cru Morgeot 2000 (Jean-Marc Pillot)
Det alle lurer på med disse vinene er: var den oxidert? Nei, det var den ikke, og den var akkurat så deilig og tilfredsstillende som man drømmer om. Litt mørkere på farge enn den forrige flasken jeg tok for to-tre år siden, om jeg ikke husker feil, og den dufter etter læreboken: sitrus, litt smør, og først og fremst allehånde. Tror jeg kunne plassert denne vinen blindt. En kremet fylde sto ikke i veien for en intensitet som bare økte på utover smakskurven. Skulle gjerne hatt flere av denne!

Chablis 1er Cru Montmains 2002 (W. Fèvre)
Stålsyre, god fylde, fin vin, og ikke antydning til oxidering. Kan med fordel ligge lengre, og jeg har noen flasker til. Men den neste flaska kan godt være helt skutt med oxidering for alt jeg vet. Det er ikke gøy.
En liten tilføyelse på siste vinen: etter noen timer i flaske i kjøleskapet kommer det noen oksidative toner på vinen. Mine gjenværende flasker skal ikke leve lenge i kjelleren!

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...