onsdag 30. desember 2009

SN: Riesling fra Østerrike


Steinriegl Riesling Federspiel 2006 (Prager)

Duften er utpreget mineralsk - slettes ikke ulik den Riesling Privat 2001 (Nigl) som jeg nettopp smakte. Litt blomster, mye hvit pepper (som gjorde at jeg sikkert ville gjettet Grüner om dette var servert blindt), men først og fremst mineralsk. I munnen gjør den livlige syren seg svært bemerket, og vinen er fint balansert. Ikke alle klarte balansegangen i 2006, men denne klokket inn på 12,5%. Noen skrev om årgangen at den var "easy to drink, hard to walk" siden alkoholen var vanskelig å balansere. Her tror jeg kanskje det er en antydning til høyere restsødme enn vanlig.

Min tenkning var at i 2006 går jeg for Federspiel, for Smaragd blir lett over the top gitt årgangens høye modning. Denne vinen traff planken helt perfekt, og ser ut til å bekrefte planen min.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...