fredag 4. desember 2009

Thatchers økonomiske arv


Kan Thatchers ettermele på det økonomiske området kvantifiseres? I min serie om "Politikk og personlighet" - der jeg forsøker å svare på hvilke faktorer som har hatt størst betydning for mine politiske ståsteder - har jeg ennå ikke skrevet så mye om Mrs. Thatcher. Men hun var og er en viktig figur for oss alle, og ikke minst for meg som lider av Anglophilia Totalis og også bodde i England under Thatcher fra høsten 1988 og til hun gikk av.

Thatcher var en typisk conviction politician. Hun var fantastisk når hun hadde rett, og fryktelig når hun tok feil. Svært mange mente at hun kun gjorde det ene hele tiden. Hun var en erketypisk hat-eller-elsk-figur. En venn av meg i England kjøpte TV med "mute-button" ene og alene for å kutte lyden når hun snakket. I Norge var medias dekning av hennes politikk utrolig skjev. At de konservative vant valg etter valg framsto som et rent mysterium for de fleste som kun leste norske aviser.

Mange har nok overdrevet det ideologiske grunnlaget for den økonomiske politikken hennes regjeringer førte. Mye ble gjort av ren nødvendighet (som kutt i offentlige budsjetter). Men da hun tok over i mai 1979 var Storbritannia på felgen, satt under administrasjon av IMF og med en velutviklet streikekultur (for å si det forsiktig). Men var omleggingen vellykket? I første omgang førte den til stor ledighet, og nå det siste året har deregulering av den finansielle sektoren vist sin store svakhet (men mye av de viktigste avreguleringene i Storbritannia og i USA ble gjennomført av hhv. Labour og Demokratene).

Men på tross av dette viser utviklingen fra Thatcher gikk av og framover at Storbritannia (og USA med lignende politikk) fikk en betydelig bedre utvikling av GDP. Nå er ikke penger alt, men de er nå greie å ha.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...