Det er en mørk tid for VAG-konsernet. Selskapet har bevisst jukset ved å sette inn en chip i styringsenheten til dieselmotorene som oppdager om motoren blir testet for utslipp. Da går motoren over i en annen modus, og leverer mye finere data enn den vil gjøre i vanlig bruk.
Dieselbiler ble redningen da vi i Norge måtte redusere utslippene av CO2. Disse motorene bruker mindre drivstoff, kanskje særlig ved bykjøring. Det var på den tiden "forurensning" ble ensbetydende med CO2-utslipp her i Norge. Men diesel er et mindre raffinert produkt enn bensin, og utslippene av NOX er betydelig større enn for bensin.
Men i denne saken er ikke punktum satt. Sjansen for at det er bare VW som har jukset er liten. VW lager ikke slike styringsenheter selv. Det er underleverandører (som Siemens og Bosch) som driver med slikt (uten at jeg vet spesifikt hvem som leverer for VW, så ingen er hengt ut av meg). Konsekvensene for merkenes anseelse er store.
Underleverandørene vil nok tilby en slik "grei" løsning til flere, for utviklingskostnadene i bilindustrien er store. Ja, enorme. Det er derfor for eksempel Ford samarbeider med PSA om dieselmotorer (Gemini-prosjektet), og disse motorene står også i flere av Volvo og LandRoverJaguars modeller.
Du leste det først på denne bloggen!
tirsdag 22. september 2015
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar