søndag 22. februar 2015

10cc - How Dare You? (Album)

Lenge hadde jeg ikke platespiller. Min lille datter klarte ikke å holde fingrene unna stiften, og to ganger måtte jeg investere i ny stift til stygge priser. Etter det la jeg den brakk til jeg var sikker på at stiften var trygg. Veldig sikker. Det er ikke så lenge siden jeg fikk montert ny pick-up.

Etter at par Stones-album var jeg klar for en annen gammel favoritt - den i tittelen her. Jeg "kan" hele albumet omtrent utenat, men det er sikkert 20 år siden jeg hørte det. Gjenhøret ble meget hjertelig.

Wikipedia klassifiserer dem som art rock band, og det kan vel ha noe for seg, men denne gruppa fra Nord-England har på dette albumet laget det mest perfekte og intelligente pop-albumet jeg tror jeg har hørt noen gang. Fullt av klassiske referanser, plutselige forandringer i tempi, instrtumentering og annet - så høres det likevel helt perfekt og harmonisk ut uten noen gang å bli tamt. "Don't Hang Up" og "I'm Mandy Fly Me" er personlige favoritter. Sheer genius!

Musikken er fenomenal, og tekstene ligger ikke langt bak. Var du for ung i 1976 (jeg var 14) til å få det med deg, så er sjansen her fremdeles.

Konklusjon? - Klar befaling! 

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...