torsdag 1. januar 2015

Intervju i Naumdøla Jul - Del I

1. november ble jeg intervjuet av Naudøla Jul. Noen av spørsmålene fikk jeg opplest på telefon, andre fant jeg på selv. Teksten skrev jeg helt alene. Nå er salgsperioden for bladet over, så da tar jeg meg den frihet å laste det opp her, og pynte det med et bilde av bloggeren som pjokk (ca. 4 år gammel, på besøk hos Mormor i Bjønndalen i Nærøy).

- Hvem er du, og hva driver du med?
Arbeidet mitt er å være professor i filosofi ved Universitetet i Bergen. Jeg underviser, veileder, leser, skriver og innimellom får jeg også tenkt litt. Det er greit å få betalt for å tenke, men det jeg kommer med skal holde i møte med kritiske og skarpskodde filosofer på en internasjonal arena.

- Hva slags utdanning og bakgrunn har du?
Lektor med hovedfag i engelsk fra NTNU, og doktorgrad i filosofi fra England.

- Hva driver du med på fritiden?
Jeg driver mye med vinsmaking og skriverier om vin, og siden jeg var 15 har jeg vært politisk interessert og for det meste aktiv. Men i det siste har jeg slått meg på å spille tennis. Jeg klasket litt for over 20 år siden, men lærte det ikke. Det er de siste par årene, etter at jeg ble femti, jeg har fått opplæring, og jeg har satt meg fore å bli god. Det er en teknisk svært krevende sport men utrolig gøy, og ti timer i uka. g har satt meg fore å bli god. asiner i hele Namdalen. n for det man oppljeg spiller mellom fem og ti timer i uka. Det er min nye besettelse.

- Fortell litt om bloggen din

Ja, den driver jeg jo også med på fritiden. Jeg startet den nesten ved et uhell i 2007, og siden 2009 har jeg oppdatert minst annenhver dag i gjennomsnitt. Det er jeg stolt over: de fleste bloggene er for lengst lagt ned eller glemt. Jeg skriver om mye og mangt, men mange liker å lese smaksnotater om vin så det blir litt av den typen. Noe av det jeg er mest fornøyd med er serien “Politikk og personlighet” der jeg satte meg fore å finne ut hvorfor mine politiske oppfatninger har utviklet seg som de har gjort. Hva har hatt mest å si: arv, miljø eller fornuft? Søker man på http://olemski.blogspot.no og skriver “Politikk og personlighet” i søkefeltet oppe til venstre får man innleggene opp. 

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...