I går kveld kom vi fra Paris og skulle skifte fly på Gardermoen. SAS hadde solgt oss billetter med transfertid på 50 minutter. Det gikk som det måtte gå: ingen sjanse på å klare det, og ombooking til et senere fly. Vi valgte disse billettene fordi de var betydelig billigere enn avganger med lengre transfertid.
Grunnen til at det ble umulig var først og fremst at man må hente ut bagasjen, gå gjennom tollen, og så starte på nytt igjen. CTRL+ALT+DEL = fullstendig omstart. Kan det virkelig være nødvendig?
Jeg har lest i avisen at Avinor vil ha transfer uten å gå gjennom tollen, men med selvbetjent tollklarering. Politiet er skeptisk - og det går jo ann å forstå det.
Men kan det virkelig være så vanskelig? Hva med å flytte utgangen på sikkerhetssonen til ETTER bagasje og toll? De som skal videre med innenlandsfly kan så sette tollklarert bagasje på et bånd, en tralle eller hva som helst for å få koffertene inn i det store systemet igjen, og komme seg opp i avgangsetasjen og sin nye avgang. Hva kan være så galt med det?
Må man ha forlatt internasjonal sone for å klarere bagasjen inn i landet? Trenger man endringer i store og tunge internasjonale avtaler? Jeg vet ikke, men i så fall kan man jo starte arbeidet i stedet for si at det ikke kan gjøres.
Det som kan og bør skje med en gang er at SAS og andre slutter å selge transfer på under en time som omfatter bagasjeuthenting, tollklarering, ny innsjekking og treg sikkerhetskontroll på en stor byggeplass.
mandag 18. november 2013
Transfer utland-innland
Etiketter:
flyplasser,
Gardermoen,
sikkerhetskontroll,
transfer
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
2 kommentarer:
Siden det er mulig å hente noe ut av bagasjen og ta det ulovlig med på neste fly, er det nødvendig med ny sikkerhetskontroll.
Godt poeng! Da burde de ha egen sikkerhetskontroll for transfer.
Legg inn en kommentar