fredag 8. november 2013

Mer Riesling

Mer Riesling servert blindt. Notatene ble skrevet før vinenes identitet ble klar.

Boxler Riesling 2008 (Alsace)
Dufter grapefrukt og honning, også litt voks. Så langt går det greit. Men den svir i munnen - er det høy alkohol? Melne epler i ettersmaken og batterisyre. Jo mer jeg smaker på denne, jo verre blir den. Mitt siste notat var: "FÆL".

Beyer Riesling Comtes d'Eguisheim 2008 (Alsace)
Betydelig mindre ekspressiv enn vinen over på nesen - men litt eple. Også svært syrlig, men mer nedtonet enn den første. Likevel stor likhet (de ble servert sammen, så det var et poeng å sammenligne). Stram, og også ganske nådeløs - om enn ikke i samme grad som vinen over.

Prager Riesling Achleiten 2008 (Wachau)
Honning, litt grapefrukt, voks, mer fylde enn vinene over, og frukten går i gul retning. Fyldig vin - og lang. Fine greier. Prager har ikke skuffet meg noen gang etter det jeg kan huske.

Zind-Humbrecht Riesling Clos Saint Urbain Rangen de Thann 2002 (Alsace)
(Her fikk Alsace sin oppreisning, skulle det vise seg.) Dyp gyllen, duft av honning, fiken og dadler. Rund og moden, harmonisk. Fabelaktig vin!

Hver gang jeg smaker moden Zind-Humbrecht tenker jeg at jeg må handle inn noe av dette stoffet, men hver gang (nesten) svikter det. De blir aldri trukket frem av smakspolitiet her hjemme, og det er andre viner som tiltrekker seg oppmerksomhet.

2 kommentarer:

Håvard sa...

Du får kontakte meg om nokre år, Ole Martin, så kan vi drikke av mine mogne Zind-Humbrecht-vinar.

Ole Martin Skilleås sa...

Avtale!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...