torsdag 12. september 2013

Mac Forbes Pinot Noir

Vi hadde Australia-smaking i Vitis søndag 8. september, og første del (hvite viner) sto på bloggen 10. september. Her følger noen Pinot Noir-viner fra Mac Forbes - en slags flying winemaker som etter eget sigende vil innføre den gamle verdens vinfilosofi til den nye verden.

Mac Forbes Yarra Valley Pinot Noir 2011 kr 240
Svært lys på fargen - som alle disse, og 12,4% alk. Ser ut som hjemmelaget ripssaft - så lyse og så ufiltrert er de. Frisk, jordbærpreget og kort skrev jeg 8. september. I dag oppdaget jeg et notat fra april på samme vin: "Svært lys, jordbær, lett og frisk og sommerlig - men har substans og lengde. Ligner ikke så lite på Beaune Village." (Og jeg vil gjerne få legge til at jeg ikke har redigert meg selv.)

Mac Forbes Coldstream Pinot Noir 2011 kr 305
Litt mer kirsebær, men først og fremst svært grønn i stilen. Vegetal. Friskhet mangler den i alle fall ikke. Denne er også kort, og har samme alkoholprosent. På Vinmonopolets side står det "dyp farge" - men det fremstår som en vits. Produsenten sier også (tross navnet) at dette er den varmeste vinmarken deres for Pinot. Stokkene ble plantet i 1999.

Jeg tok med meg slanten fra denne, og i skrivende øyeblikk har den stått i kjøleskap under skrukorken i tre dager. Svært jordbærpreget, lett og lekker. Australsk vin trenger ikke smake som austalsk vin, for å si det slik. Selv om fylde og lengde er moderat, så har den bedret seg på disse dagene.

Mac Forbes Woori Yallock Pinot Noir 2011 kr. 390
Eikepreget nese med high toast. Det blåser litt av - når den får stå runder den seg ut og blir klart den mest seriøse og lovende av disse. Men det bærer jo prisen preg av også. Dette er den vinmarken de plukker sist, og den omtales som juvelen deres. Den ligger på 100-145 moh, og ble plantet i 1995.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...