fredag 24. august 2012

Feel the quality

Jeg kjøpte et par flasker av vinen over i 2009 årgangen i dag, og stusset litt over at det var litt tungt på hjemveien. Rett nok har jeg sittet i møte i dag, og det er fredag, men likevel....

Vel hjemme satte jeg den på vekten. 1740 gram, nesten 100 gram tyngre enn en Lanson 1996 champagne. Champagnen kan skylde på trykket inne i flasken, men hva kan Le Moine skylde på?

Det dreier seg nok heller om å sikte seg inn på kvalitetssegmentet på alle tenkelige måter. Forsøk har vist at man synes bedre om vinen jo tyngre flasken man heller av er. Tyngde og kvalitet blir gjerne asosiert med hverandre, men i dag bør også vinprodusenter ta ansvar for å minske transportkostnader og COutslipp. I Champagne har man kommet frem til en lettere flaske som likevel skal tåle trykket. Le Moine har, etter det jeg hører, ikke behov for å pynte på produktet sitt - men jeg har ikke tenkt å undersøke saken nærmere det første tiåret.

2 kommentarer:

Ole Martin Skilleås sa...

Jeg kontrollveide et par andre burgundere jeg fant i vinskapet: ca. 1320g. Det betyr at Le Moine sender med over 400g ekstra med glass per flaske. Kan det virkelig være nødvendig?

Håvard sa...

Eg vog eingong ei tomflaske frå den lysande munken, ei Bourgogne Rouge endåtil; 1007g, om eg ikkje hugsar feil. Der i garden er det høg vekt på alle appelasjonar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...