mandag 23. mai 2011

SN: Kaiserens nye vin?

Rüdesheimer Berg Kaisersteinfels Riesling Feinherb 2005 (Leitz)
Jeg hadde ikke all verdens forventinger til denne vinen, noe som var basert på erfaring, og enda mer erfaring. Jeg hadde håpet at restsødme hadde gitt den noe mer å lagre på enn de begredelige eksemplarene noen av lenkene i denne posten viser til.

Duften var lovende: litt tropisk, javel, men ikke flat i alle fall. Skifermineraler også - men ganske så avdempet. I munnen faller den helt gjennom, og det er særlig midtpartiet som er intetsigende. Liksom litt melent og udefinert. Ettersmaken har en liten rest av syre, men hovedinntrykket er dvaskt. Hadde jeg drevet med poeng etter 100-skalaen til Parker, ville dette blitt under 80 tror jeg. 275 kroner betalte jeg for denne sørgeligheten i 2006.

Ja, jeg er også Lei Leitz, og nå kan jeg i alle fall si at i min kjeller er det nå Leitz out, det er helt tomt, og slik skal det forbli. Produsenten har vært mye i søkelyset i Norge etter et importørskifte som ikke skjedde helt upåaktet, men for meg er han ikke noen stjerneprodusent. (Foto: Jamie Goode)

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...