tirsdag 13. januar 2009

Leitz out!



Rüdesheimer Berg Kaisersteinfels Alte Reben 2006 (Leitz)
Vinen har jeg oppbevart på beste måte siden jeg fikk den i juni 2007. Tanken var å lagre den lenge, men etter nye erfaringer - og andre pålitelige personers erfaringer (se "Lei Leitz" på bloggen på denne siden) - er det nå Leitz out: jeg skal drikke ut det lille jeg har.

Denne vinen er delikat, med en ganske floral duft, og med smak i retning sitrondrops. Det spesielle, for ikke å si sjeldne, er at munnfølelsen kun manifesterer seg i fronten av munnen. Rundt alveolene (eller "tannryggen", for de som verken har odontologi eller fonetikk i fagkretsen), mens munnhulen og svelget forblir uberørt av denne vinen. Ettersmaken er ytterst kort. Lett, delikat, og uten videre interesse er min konklusjon. Noen drømmer kanskje om at dette på mirakuløst vis blir stort etter mange år i kjelleren, men det setter ikke jeg verken vin eller penger på.

Rüdesheimer Berg Kaisersteinfels Alte Reben 2007 (Leitz)
Ble drukket nyttårsaften, sammen med en av bidragsyterne til "Lei Leitz" (se over). Mye det samme som forrige årgang. Kanskje litt friskere, men det samme forunderlige inntrykk i munnen. Kanskje den er for skrinn, rett og slett? 11,5% alkohol (sjekket for 2006) gjør jo at den nesten stiller i Kabinett-klassen.

Jeg har tre flasker igjen signert Leitz. De overlever neppe 2009!

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...