onsdag 7. januar 2009

2009


Svært mange prøver seg i disse dager med å spå om hva det nye året vil bringe. Det er ganske bortkastet: vi vet ingenting om framtiden - i alle fall ikke det aspektet av den som til syvende og sist er styrt av menneskelige valg og beslutninger. Jeg skal nøye meg med å si noe om det jeg har litt kontroll over og som angår alle lesere av bloggen min.

I 2009 skal jeg på bloggen min:
  • Skrive korte essays om emner som interesserer meg sterkt.

  • Være personlig men ikke privat.

Det siste betyr bare at også min mest trofaste leser, min kone, skal kunne lese bloggen uten å rødme. Men jeg vil også trekke på personlige erfaringer i den grad de kan belyse et emne av mer allmenn interesse. Et eksempel på det siste, mener jeg, er serien om min politiske utvikling de siste knappe 40 år.

  • Fortsette å være spennende: i alle fall prøve å vise ukjente aspekter av aktuelle saker.

  • Bidra med kunnskap på felt der jeg er spesielt interessert: et eksempel er "Bilindustri til opphugging" under.

  • Forsøke å avsløre de uutalte forutsetningene i vinklingen av aktuelle saker.

Et eksempel på det siste finner man lett i den norske offentligheten: de fleste politiske journalister er venstreorienterte, og kan sikkert lure seg selv til å tro at de legger sitt politiske verdensbilde igjen hjemme når de drar på jobb. Ingen, heller ikke jeg, gjør det. Jeg var tidligere venstreorientert, nå er jeg orientert mot den andre kanten. Kanskje jeg klarer å se noe annet enn de fleste journalister? Et eksempel, kanskje, er saken under om "Pinter og poetokratiet".

  • Fortsette å bringe inn humoristiske tekster jeg ikke nødvendigvis har skrevet selv: et eksempel er "Ronny Wittgenstein" under.

  • Skrive saker dann og vann om vin.

  • Legge ut noen smaksnotater av og til.

I 2009 skal jeg på bloggen min IKKE:

  • Henge ut folk. Venner og kjente vil jeg anonymisere (i den grad de vil dukke opp i det hele tatt). Offentlige personer, derimot, vil ikke beskyttes på denne måten.

  • Skrive om min arbeidsgiver, eller saker jeg kommer i kontakt med gjennom styre og stell ved min arbeidsgiver. Disse har jeg ofte klare oppfatninger om, men de vil jeg fortrinnsvis lufte i interne fora.

  • Publisere propaganda.

  • Publisere fagstoff, som artikler og lignende, som jeg ikke får inn andre steder.

Eller kort sagt: jeg håper 2009 på bloggen min blir mye som 2007 og 2008. Bare bedre!

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...