søndag 15. mai 2011

Anbefaling: Heimat

Heimat - A Chronicle of Germany (DVD Boks)


Tysk TV-serie i 11 deler som også kom i filmformat - den til da lengste filmen noen gang var vist. Den er på "alles" lister over det beste på fjernsyn noen gang - også min.

På en og samme tid viser den livet i en tysk landsby og Tysklands (og dermed Europas) historie fra 1919 til 1982. Den er poetisk, politisk, personlig, psykologisk og vakker.

I løpet av mindre enn et år har jeg mistet min mor og min (halv-)søster, det hjemmet jeg vokste opp i, og mye tilknytning til min egen "heimat". Mer enn midtveis i livet har jeg vel også mer fortid enn nåtid. Alt dette burde disponere meg for å like denne serien. Dessuten skal nostalgi være helsebringende!

Variasjon er livets krydder, og da hjelper det å følge en serie som IKKE er Britisk eller Amerikansk!

Den er over femten timer lang, men dens dobbeltliv som film og TV gjør at noen scener kan bli litt lange i det lille formatet. Skuespillet er heller ikke like strålende i alle ledd som det bruker å være fra Storbritannia og (som oftest) USA, men sentrale skuespillere som Marita Breuer og Rüdiger Weigang - og flere - er strålende.
(Som tidligere nevnt her har jeg gått over til å poste "utgåtte" anbefalinger fra spalten til venstre i selve bloggen av arkivhensyn).

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...