tirsdag 31. mai 2011

Sir Michael and I

Det var først i går jeg fikk dette bildet fra Dawn Phillips (til venstre), og jeg ville umiddelbart dele det på bloggen som en visuell namedropping. Den eldre mannen i midten er nemlig en av de mest kjente nålevende filosofer, mens mannen til høyre er en betydelig mindre kjent fyr. Bildet ble tatt i St. Anne's College 16. mars 2006 da jeg ledet en gruppe Masterstudenter fra Bergen på en ekskursjon til England.

Sir Michael er ikke enkel å "få på kroken". Han var over 80 da han stilte for oss, og han sier så godt som konsekvent "nei" til alt han blir spurt om nå. Men jeg har kontakter, og jeg fikk hans telefonnummer, og da jeg etter flere uker med utallige telefoner endelig fikk tak i han og fortalte mitt ærende svarte han "I suppose I shall have to answer 'yes' to that". Dawn har fortalt at "alle i Oxford" lurte på hvordan jeg hadde fått det til.

Sir Michael stilte med originalskrevet manus, og deltok aktivt og livlig i diskusjonen etterpå. Jeg har møtt mange av de virkelig "store" i filosofien, men få har gitt et så hyggelig inntrykk som Sir Michael.

Han er en svært betydelig figur innen filosofien (denne lenken gir et bedre bilde av det enn Wikipedia over), men hans liv er mer enn det. Han har tilbrakt uendelig med tid på Heathrow for å forsvare rettighetene til immigranter. Hans katolisisme har blitt mer tydelig i det han har skrevet i det siste.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...