onsdag 25. mai 2011

SN: Chianti Classico I Fabbri

På importørens stand traff jeg Susanna Grassi (på bildet), en av de som driver familieeiendommen I Fabbri. Hun var høflig, vennlig og interessert. Svært dannet. En vet jo aldri om også annet enn det man har i glasset spiller inn på hvordan man bedømmer det flytende produktet, så jeg tenkte jeg skulle nevne det. Men jeg tror nok vinene står seg svært godt på egen hånd.

Chianti Classico Terra di Lamole 2007 (S&M Grassi) kr. 179,90 (BU)
Aromatisk, fast og klassisk Chianti. Kirsebær og litt krydder, men først og fremst en elegant struktur. Jeg liker denne stilen som spiller mer på det elegante enn det fruktige. Denne vinen har fått ti måneder på 500 liters fat, uten å ha tatt noen merkbar skade av akkurat det. Denne vinen har 90% Sangiovese, og 10% Canaiolo.

Chianti Classico I Fabbri 2008 (S&M Grassi) kr. 199,90 (BU)
Her har vi hakket mer Sangiovese, 95%. I forhold til vinen over er denne mer fragrant, og der duften domineres av roser. Denne er også fin, fast og tørr med suveren eleganse. Klassevin til 200 raske.

Chianti Classico I Fabbri Riserva 2007 (S&M Grassi) kr. 249,90 (BU)
Riservaen lages på de beste druene, 100% Sangiovese, og får 18 mnd på 500 l. fat, og 6 mnd. på flaske før de slippes. Fru Grassi sier de bør få fem år på langs, men her har vi allerede modne aromaer - selv om denne også er påtagelig mer saftig enn vinene over. Den har også den samme kjølige elegansen. Kvalitetstrinnene er lette å merke, men allerede fra første trinn merker man at man er på trygg grunn.

Om jeg ikke husker helt feil ligger disse vinmarkene høyt - blant de høyeste i Chianti. De er midt mellom Firenze og Siena, i hjertet av Chianti Classico. Om det er høyde over havet, den stilen de har valgt - eller mest sannsynlig en kombinasjon - i alle fall er dette elegante viner til en grei penge.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...