mandag 10. august 2009

Saint Véran (SN)


Saint Véran Le Grand Bussière 2004 (Olivier Merlin) kr. 293

Smakt blindt ville jeg trolig gått for Meursault Premier Cru. Har viskøsiteten og lengden man forbinder med dem, og er også mineralsk og syrlig så det holder. Moden knallgod hvit burgunder som er svært godt priset etter kvaliteten. Lime og nøtter, og et ørlite preg av appelsinskall.

Mine tidligere erfaringer med Saint Véran er begrensede, og hadde ikke forberedt meg på dette. Produsenten har jeg kjent til ganske lenge - fra Moestue introduserte hans viner. Heldigvis har eikepreget gått markant ned med hver årgang, og her er det knapt merkbart og i alle fall ikke sjenderende for meg.

Vinmarken er en kalkholdig solfanger, og høstes visstnok svært tidlig.

Denne vinen ble sluppet på Valken-slippet torsdag 6. august, og finnes så vidt jeg kjenner til bare der.

Gjenkjøp?* - JA!

(* - "Gjenkjøp?" betyr ikke at jeg kommer til å kjøpe den igjen, men om jeg ville kjøpt vinen dersom jeg visste hvor god/dårlig den er i kjøpstidspunktet. Heller enn poeng bruker jeg dette som kriterium for anbefaling)

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...