tirsdag 28. april 2009

Mrs. T 30 år etter



Ingen, med eller uten politisk interesse, kunne være helt uten en oppfatning av henne og politikken hun førte. Jeg startet med iherdig avsky, og avsluttet med en svært forbeholden beundring etter hennes 11 år med makten. Jeg husker hvor jeg var da Brå brakk staven (på Namsos Ungdomsskole som vikarlærer, der jeg bante så det lyste i elevenes påhør), og hvor jeg var da Thatcher kunngjorde sin avgang (i Dalehouse Lane 32, Kenilworth, der jeg jublet og straks ringte en venninne som hylte av begeistring).

Siden følelsene hun utløste var så sterke, er jeg ikke sikker på om noen tilnærmelsesvis objektiv og opplystende analyse av hennes år med makten vil bli skrevet i min levetid. Min subjektive opplevelse av hennes politikk og ledelsesstil spiller også en viss rolle i utviklingen min fra sosialist til liberal-konservativ. Da jeg for første gang stemte på et ikke-sosialistisk parti, i 1991, var hun allerede gått av.

Det vi kan vente de nærmeste dagene, gitt at det 3. mai er 30 år siden hun ble Statsminister i The UK, er antakelig svært mye sludder og fordommer i norsk presse. Det lave kunnskapsnivået blant norske journalister er et trist skue, og sjelden kommer det vel tydeligere til syne enn når markante politikere på høyre side skal vurderes.

I Britisk presse vil det komme flere mer innsiktsfulle analyser, og en av dem har allerede blitt publisert. Det er i første rekke personlig, men er også en nyttig kommentar til forbindelsene mellom makt, kjønn og fordommer.

Jeg vil komme tilbake til dette emnet.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...