fredag 17. april 2009

Husets vin blindtest


For omtrent et år siden, eller var det mer (tiden går så fort når man blir eldre), hadde vi en husets rødvin som var "Borghild", eller rettere skrevet: Bourgueil 2005 (Domaine Gregoire). Den var fortreffelig når det gjelder forholdet mellom pris og kvalitet. Så skiftet den årgang, og ble mer ordinær. Men det å ha en "husvin" er ikke så dumt, særlig når man finner en vin med sjeldent god kvalitet til prisen.

I det siste har det kommet flere gode og billige røde viner som jeg har anbefalt til mottakerne av mine tips, så tiden var inne for å se om noen av dem kunne nå opp som husets rødvin og ta over rollen til Borghild. To av dem har jeg anbefalt, og den tredje har jeg drukket i tidligere årganger med stort utbytte.

De tre vinene ble skjenket opp i tre glass til frua og meg. ABC. Jeg visste hvilke viner det var, men ikke Hege. Så valgte Hege en rekkefølge på de som jeg ikke kjente: 1,2,3. Så smakte vi uten å vite hva det var i de enkelte glassene. Følgende notater ble skrevet mens jeg ikke visste hva som var i glassene. Rekkefølgen vinene kom i ble også, tilfeldig mener vi, også rangeringen av dem. Vi var helt enige i rangeringen, selv om forskjellen på de to første ikke er enorm. Selv begynte jeg å smake fra det siste glasset og "jobbet" meg fram til det første, før jeg gikk tilbake igjen. Det andre avsnittet i notatene er inntrykkene fem dager senere, etter at de hatte stått under vakumkorker. Da smakte vi vinene til spaghetti carbonara, med fløte, bacon, parmesan og eggeplomme.

Rangeringen ble, både ved første blindtest og den "seende" testen etter fem dager, denne:



1. Chateau Mercier 2005 (Cotes de Bourg, Bordeaux) kr. 135.

Mørk, solbær - Hege sier også svisker, moderat og integrert eik, desidert mest bitt i denne. Tanninene er modne, og de sitter. Har mest potensiale.

Tørr og fast. Først og fremst solid. Bra frukt, men det er ikke den man legger mest merke til. Takler den solide maten på en fortreffelig måte.



2. Domaine Lecusse 2007 (Gaillac) kr. 114

Ganske lik vinen over, men litt mindre frukt og litt svakere duft. Har betydelig mer stoff enn vin 3, sitter lengre i munnen på syrene. Mer syrlig enn fyldig, og er mindre fyldig enn vin 1. Dufter helt klart asparges.

Asparges og blomster dominerer på duft, og den er klart mer fruktig enn vinen over etter fem dager. Strukturen er mindre tydelig på denne vinen, selv om den sitter godt i munnen på syrene. Fortsatt mørk - og nå klart mørkest - på farge.



3. Chateau Viella 2006 (Madiran) kr. 99,90

Dufter fioler, samt noe litt kjemisk/jod. Snill og lett i munnen. God vin, men lever ikke opp til nivået på de to andre.

Det kjemiske, og jod'en, er helt borte. Fiolduften har blitt mer tydelig, og den framstår i en ganske lett og forførende stil. Jeg vil si at den har kommet seg betraktelig i forhold til hvordan den framsto for fem dager siden. Det er lett å forstå hvordan jeg kom til å anbefale den i mine tips.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...