torsdag 29. desember 2022

Musserende vin til nyttår?


Jeg avskyr egentlig disse sesongbaserte vinanmeldelsene, men det er ubestridelig at folk kjøper mer musserende vin på denne tiden av året. Derfor har jeg latt med rive med av markedskreftene, og følger opp to innlegg om champagne med ett om andre musserende viner. Alle disse har vært fra notater jeg har liggende, så i mangel på andre avgjørende kriterier for hvilke jeg skal velge å publisere kommer disse nå. 

Weing. Knewitz Riesling Sekt Brut 2019 kr 230

Lett stil, duft av grønne epler, med en fokusert friskhet som blir i overkant tørr. Denne har fått halvannet år på bunnfallet. Prisen er grei, men vinen er ikke spesielt interessant med mindre man vil ha en veldig tørr boblevin til en grei pris. Finnes på en del pol, blant annet et par i Oslo og ditto i Bergensområdet. ★★★

Hattingley Valley Classic Reserve Brut NV kr 300

Finslig mousse, lett anslag, frisk stil. Fint grep i munnen med både syre og litt tørring, og fortsatt frisk. Mest en aperitif, men en virkelig flott musserende til en grei pris. De tre sentrale druetypene, med mest Chardonnay og minst Pinot Meunier. Dessverre ikke på alle pol, men på en god del mindre pol rundt i distriktene. ★★★★★

Stjernene jeg bruker sier dette:

★★★★★ TOPP KJØP

★★★★ GODT KJØP

★★★ GREIT KJØP

★★ UNDER PARI

LIGG UNNA


Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...