tirsdag 18. januar 2022

Tre hvite burgundere


Latour-Giroud Bourgogne Blanc 2019

Dufter voks og blomster. I munnen rund og fyldig med bra trøkk og ditto lengde. Meget god vin til prisen, men ser dessverre ut til å være utsolgt allerede.*

Jean-Louis Chavy Puligny-Montrachet 1er Cru Les Folatières 2016

Jeg møtte gamlefar Gerard Chavy da jeg var innom denne adressen i 2001. En meget beskjeden og hyggelig kar (tross at jeg vekket han fra middagsluren) med svært gode viner, og jeg kjøpte med meg denne vinen i 1996-årgangen tror jeg. I 2003 delte sønnene eiendommen mellom seg. Denne vinen er fortsatt ganske stum og reduktiv. Det er mest røyk og svovel, og syrenivået er det ingenting å utsette på. Med tid i glasset kommer også mer fruktsødme. Om noen har denne vinen i kjelleren, så vil jeg tilrå minst fem og helst ti år til før den serveres. Mye tyder på at det ikke er noen overhengende fare for prematur oksidering. **


Henri Germain Meursault 1er Cru Les Charmes 2015

Dette er som en parodi på en Meursault slik de liksom skulle være i henhold til læreboka. Outrert aroma av smør, nøtter og røyk. Godt i overkant av hva som godt er - som en tivoliversjon av Meursault. I munnen er det mye sødme samt mer av det som nesen indikerte. Det er sikkert noen som mener dette er gode greier, men jeg er svært uenig. **

*Smakt på VP smaking i oktober fra arrangørens standardglass.

** Smakt i privat lag 25.9.2021 fra Riedel Burgund. 

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...