fredag 14. mai 2021

Defaix Chablis 1. Cru Les Lys 2006


Søndag 9. mai ledet jeg en Zoom-smaking i Vitis Bergensis regi. Dette var den tredje smakingen av denne typen og nå var det på tide å finne noe hvitt, interessant og som var å få på flere pol i Bergensområdet. Valget falt på denne:

Lys (ikke bare navnet, men også fargen) til å være såpass gammel. Dufter Chablis: sitrus på en kjølig måte, gule epler, og litt modent siden det er en tone av honning her. Den blir bedre og bedre med tid i glasset og høyere temperatur, og det er det først og fremst den økende fyldigheten som gjør. Frisk, selvsagt, men også smidig - noe som kommer av alderen. Ikke all verden til lengde. Det er først og fremst smidigheten som har kommet med alderen, vil jeg tro, det og honningtonen. 

Men sånn totalt sett? Jeg hadde ventet meg mer av en fullmoden Chablis. Det er litt for lite som foregår her. Jeg har noen i kjelleren av sorten, men Chablis har gått ut av innkjøpslisten nå. For å få noe kvalitativt bedre enn en fersk Chablis må de lagres i nærmere 20 år - i alle fall på høyt nivå. Mellomfasen er som oftest dominert av flytende sitrondrops, og det er jeg riktig lei av. Da er jeg nesten åtti, og da kan jeg godt klare meg med fersk Chablis dersom det er behøvelig. 

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...