fredag 7. februar 2020

Wongravens Piemonte


Denne vinen har jeg fulgt i mange, mange årganger siden den kom. En gang klaget jeg til Sigurd (bildet) selv over at vinen var for daff (mener det var første årgangen), og neste år var det betydelig mer Nebbiolo i blandingen - noe han hevdet var min fortjeneste. Det var neppe utslagsgivende, men hyggelig å høre likevel. Nå er det 10% Nebbiolo og resten Barbera. Vinen er mellomrød - verken av de mørkeste eller lyseste. Fin friskhet og god fylde. Sitter som et skudd til enklere italienske retter - og da oppfyller den nok betingelsene som er stilt til en vin i dette skiktet. 

Her er vi, som prisen sier, i et helt annet skikt. Fargen er svært lys - nesten antikkrosa. Bare servert i glasset uten kommentar ville jeg trodd det var en rosévin. Den vinen jeg smakte var luftet i seks timer, for stilen herfra er langringskrevende og "gammeldags". Ingen fruktig flørt her, nei. Dufter potpourri, og er relativt mild mot munnen til denne typen vin å være. Smidig, men likevel seriøs og med dybde i smaksbildet. Stilen ligger så absolutt i det mest elegante spennet av viner fra Barolo. Fernando Princpiano i Monforte er produsenten, og vinmarkene er Boscareto og Lirano. 


Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...