onsdag 27. mars 2019

Burgund 2016 - Flight 5

Bouchard Père & Fils Beaune 1er Cru Vigne de l'Enfant Jesus 2016 kr. 893 
Jesusbarnet, årgang 2010, er kanskje den beste vinen jeg noen gang har smakt som ung. Vinen, altså, ikke jeg. Forventningene var derfor store til denne årgangen også. Klar bringebær på nesen, og kanskje litt ost? Elegant i munnen, men det melder seg en undertone av noe ikke helt rent. Men senere måtte jeg korrigere meg selv: jo, dette henger meget godt og sømløst sammen. Ikke på noe vis så fanatastisk som 2010 var for seks år siden 

Jadot Corton Greves Grand Cru 2016 kr. 920
Lekker, elegant, harmonisk og intens. Flott vin!

Bouchard Père et Fils Nuits-Saint-Georges Les Cailles 1er Cru 2016 kr. 869
Mørkest av disse tre, og det er mørke bær på duft også. Den er litt tung i duftbildet, men lett og lekker i munnen. Målt mot de to andre i flighten så mangler den kanskje litt struktur og substans - men det er kritikk på et meget høyt nivå.

Skulle jeg kjøpt en av disse vinene, måtte det blitt Corton Greves. Det sier jo sitt om polets allokeringer at Valken solgte ut denne på null komma svisj, mens Aker Brygge selv seks uker senere sitter på tre kasser med sorten. 

Dette var siste flighten i runden med burgundere fra 2016. 

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...