søndag 17. mars 2019

Rullende design - del 8

Etter to og et halvt år tar jeg opp igjen serien med rullende design

Peugeot 504 ble i 1969 - året jeg begynte på skolen - årets bil i Europa. Den ble produsert fra 1968 til 1983 i Europa, og i Afrika helt til 2006. Nigeria var landet der den holdt ut lengst, og den ble kjent som Afrikas arbeidshest. Etter femti år pluss er det på tide å gi den en liten hyllest. 

Far hadde en 504 på prøve da den var ganske ny, men det ble ikke noe kjøp. En viktig grunn var nok at nærmeste forhandler og verksted var på Verdal - tolv mil unna. Men jeg husker godt at vi kjørte i litt kjølig vårvær med soltaket oppe. 

Bilen hadde uavhengig fjæring på alle hjul - noe som slett ikke var vanlig på den tiden - og svært lang fjæregang, noe som gjorde den anvendelig på dårlige veier. 

Bilen ble en enorm suksess. 3,7 millioner biler rullet fra samlebåndet i Sochaux ved grensene til Sveits og Tyskland, og utallige andre fra byggesett montert i fjerne hjørner av verden. Selv assosierer jeg Inspecteur Clouseau med denne bilen, selv om han privat kjørte en 2CV. 

Det kom også en coupé-utgave i 1969. Designet var Pininfarina - helt klart en av de fineste bilene i sin tid. 

Pininfarina står også bak denne stilstudien til en todørs elbil for Peugeot. Tusener skal ha henvendt seg til produsenten og bedt om å få stå på venteliste. Det er ikke klart om de faktisk skal produsere den. 
Dersom den kommer i produksjon, og jeg har råd, skal jeg definitivt ha en av disse. Også plysjen i interiøret siterer 504 og dens storhetstid på 1970-tallet.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...