tirsdag 7. mai 2013

The Hour 2 (DVD)

For halvannet år siden omtalte jeg The Hour her på bloggen. Konklusjonen var at den ble anbefalt, men ikke mer. Det tok ikke helt av. Av en eller annen grunn kjøpte jeg likevel den andre serien. Det har jeg ikke angret!

Det vil si: etter de to første episodene begynte jeg å lure, men fra og med den tredje befant jeg meg jevnt over på stolkanten hele tiden - i alle fall metaforisk. Bakgrunnen her er et ukentlig nyhetsmagasin på BBC TV sent på 50-tallet. Fra første serien er sterke skuespillere som Dominic West (kjent fra The Wire), Romola Garai og Ben Wishaw med. I denne serien er det vel særlig Peter Capaldi som drar opp gjennomsnittet betydelig som den nye sjefen for programmet. Her er han svært fjernt fra Malcolm Tucker i The Thick of It og viser klasse som skuespiller fra første stund. Ikke minst er en scene i den nest siste episoden der han bygger seg opp til et fullt sammenbrudd en studie verd!

I denne serien står en klubb i Soho sentralt i handlingen. Mye av handlingen foregår der og i TV-studio, og i redaksjonslokalene selvsagt. Jeg tør ikke si mer siden jeg kan komme til å avsløre noe av handlingen. Det jeg kan si er at mange av karakterene utvikler seg, og flere overrasker oss.

Det som er virkelig sørgelig, er at de hadde opplegget klart for en tredje serie - men de fikk ikke noe nytt oppdrag. Nesten alt annet på skjermen er mye dårligere! Dette er TV-serie på sitt beste.

Konklusjon: Soleklar anbefaling!

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...