søndag 19. juni 2011

SN: Tyskspråklig ikke-Riesling

I serien rare overskrifter hører vel denne til. Saken er at jeg har lagt ut mine notater fra Grieghallen 28. april som omhandlet Riesling, og nå sitter jeg igjen med bare fire notater som bare lar seg oppsamle med hjelp av frasen i overskriften.

Silvaner Trocken 2009 (Wittmann) kr. 142 (Kat 3)
Mineralsk i aromatikken her, minner litt om Pragers Riesling Achleiten 2009, men er lavere i syrene. Gir en kremete munnfølelse, og krydder og epler gjør seg mer bemkerket i ettersmaken (retronasal). Flott vin som jeg må prøve ut i heimen.

Siefersheimer Silvaner Trocken 2009 (Wagner-Stempel) kr. 150,20 (Kat. 6)
Wittmann og Wagner-Stempel er to av mine favoritter i Tyskland, men her har man ikke kommet helt i land. Ligner vinen over, men den svir litt i munnen. I overkant alkoholisk. Silvaner tenderer mot det alkoholiske, og her har det tippet litt over.

Grüner Veltliner Steinagrund 2010 (Leth) kr. 159,90 (BU)
Hvit pepper, og en rik og aromataisk stil, men uten at syrene gjemmer seg bort. Intens. Solide saker. En svært vellykket vin.

Roter Veltliner Klassik Trocken 2010 (Leth) kr. 159,90 (BU)

Roter Veltliner navnet lover kanskje mer enn det holder: druene er grønne, men med et lite rødskjær. Grapefrukt og svært merkbar syrlighet - ingen spor av hvit pepper. Jeg foretrekker den "grüne" utgaven, men dette er jo ganske eksotisk.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...