søndag 19. juni 2011

SN: Røde italienere - og en amerikaner

"Røde italienere" var bare den eneste fellesnevneren jeg fant på i farten for disse etternølerne fra smakingen i Grieghallen 28. april, og en rød amerikaner fortjente å runde av denne presentasjonen. Den klart beste av disse vinene - og en av de mer interessante i år.

Frusinate Rosso 2009 (Lombardi) kr. 99,90 (Basis)
Denne vinen fra Lazio, området nord for Roma, er laget av Cesanese (60%) og like deler Montepulciano og Sangiovese. Tydelig duft av urter og krekling. I midtpartiet er den helt grei, men solid i ettersmaken. Jeg har satt flere stjerner i margen og notert meg at den vil passe bra til vilt. Jeg har ikke prøvd den i heimen, men håper jeg får sjansen i sommer.

Montepulciano d'Abruzzo Colle Morino 2009 (Barba) kr. 119,90 (BU)
Modne bjørnebær/bringebær, en saftig mellomvekter fra Barba i Abruzzo.

Beta Delta Lagrein-Merlot 2009 (Alois Lageder) kr. 215 (BU)
Såvidt mer Lagrein enn Merlot her (55-45), med fat (ikke toastet) og søte bær på duft. Vinen minner svært mye om en Bourgogne Rouge i stil og karakter. Interessant!

Bien Nacido Syrah 2007 (Bonny Doon Vineyards) kr. 340 (BU)
Bitre bær og svart pepper. Knust. Flott og fast i munnen, og frukten blir rundere med litt tid i glasset. En helt ypperlig vin - og man kan godt glemme alle stereotype forestillinger om amerikanske viner her. Rettlinjet og flott. Bonny Doon er noe for seg.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...