fredag 20. september 2024

Berøringsangst for kunnskap?


Når nye studenter kommer til høyere utdanning ser de som underviser i matematikk en sjokkerende mangel på kunnskap hos de nyankomne, og det har blitt verre de siste årene. Åtte fagfolk ved Høyskolen på Vestlandet skrev en kronikk i Aftenposten der de mente å se hvor det gikk galt: 

I overgangen fra gammel til ny læreplan i for eksempel R2-matte (det mest avanserte mattefaget på videregående) er fokuset flyttet fra konkrete mål om at elevene skal «utføre», «finne», «gjennomføre», «regne» og «løse» til at elevene skal «utforske», «gjøre rede for», «gi eksempler» og «forklare». Tilsvarende endringer finner man i alle matematikkfag i hele grunnopplæringen
Jeg ville ikke blitt forbauset om man så denne typen endring i flere fag i den nye læreplanen, men dette har ikke jeg undersøkt nærmere. 

Det vesentlige er i alle fall dette: Læringsmålene skal ikke lenger gå på ferdigheter, aktivitet og noe man skal mestre, men på avstand og og oversikt. Det er som om de som skal ta førerprøven ikke skal lære seg å kjøre bil, men å gjøre rede for hvordan det skal gjøres og forklare hvorfor noen har havnet i grøfta. 

Det som må til er et fornyet krav om ferdigheter, utførelse og forståelse gjennom å anvende kunnskapen. De unge må bli de som utfører, ikke de som står og kikker på. 

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...