mandag 2. september 2024

Østerriksk Riesling Årgang 2013


Prager Riesling Steinriegl Federspiel 2013
Svært lys på fargen etter alle disse årene. Myk duft med moden bakt sitron. Frisk og lett i munnen med moderat fylde, men med tid og en viss temperaturøkning blir det mer stuffing i smaksbildet. Men ettersmaken forblir like kort. Min vurdering er at Federspiel-Riesling ikke har godt av å ligge så lenge i kjelleren, men har mest å gi innenfor en kortere tidshorisont. ★★★

Prager Riesling Achleiten Smaragd 2013
Her er vi over på en vin som har hatt godt av tiden i kjelleren. Mer gyllen og dyp i fargen, men duften er noe mer dempet enn på lillebroren over. God fylde og spenst i munnen, og med lang ettersmak. Livlig men likevel harmonisk. Med tid i glasset kommer et tydeligere tropisk drag i duften. Denne svinger det av. ★★★★★

Bründlmayer Heiligenstein Alte Reben Riesling 2013 
Som inen øverst, er også denne en lys vin med noe dempet og mild duft, men denne er mer parfymert. Elegant, med grei lengde, og en mer floral aroma etter hvert. Når temperaturen øker litt blir den ganske daff. Som den første vinen her, har heller ikke denne hatt godt av så lang tid i kjelleren. Den burde vel vært drukket for omtrent fem år siden, tipper jeg. ★★★

(Bildet: Pragers pressesekretær da vi var der i september 2021. Jeg har fått klager på at det er for få damer med på bildene mine. Mitt bilde.)

(Vinene smakt i april 2024 fra Riedel Riesling-glass)

★★★★★ TOPP KJØP

★★★★ GODT KJØP

★★★ GREIT KJØP

★★ UNDER PARI

 LIGG UNNA

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...