torsdag 8. august 2024

Alfred Gratien Blanc de Blancs Champagne


Alfred Gratien Blanc de Blancs Brut 2008
Begge disse to vinen var svært lyse på fargen. Det har nok vel så mye med vinmakingen å gjøre som med drueblandingen - det vil si mangelen på drueblanding gitt at dette er 100% Chardonnay. Jeg går også ut fra at vinmakingen er den samme på disse to, og den samme som på den aktuelle årgangen 2016: fermentering og lagring på små eikefat (228 liter), og ingen malolaktisk omdanning. Dyp dyft på denne vinen, med et maltpreg. Ganske oksidativ stil. Solid champagne som fester seg godt i munnen. Meget konsentrert, flott munnfølelse og lang ettersmak. Kostet rundt 500 kroner. ★★★★★

Alfred Gratien Blanc de Blancs Brut 2015
Denne årgangen framstår litt tam og ganske enkel. Syren sitter godt og lenge, men den mangler dybden til 2008-årgangen. Foreløpig, i alle fall. Kanskje den blir bra, men mest trolig ikke. Den kostet 656 kroner, og 2016 nå en dryg hundrelapp mer. Da skal troen være sterk for at man investerer. Men jeg noterer meg også at denne vinen fikk betydelig bedre omtale av meg da jeg smakte den i 2022. Kanskje det bare er en dårlig flaske? ★★

★★★★★ TOPP KJØP

★★★★ GODT KJØP

★★★ GREIT KJØP

★★ UNDER PARI

 LIGG UNNA

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...