mandag 23. november 2015

Jens Lapidus - Livet Deluxe (Krim)

Dette er oppfølgeren til Snabba Cash som jeg tidligere har anmeldt her på bloggen, og jeg vil anbefale å begynne der - men det er også mulig å starte med denne.

Dette er bøker som skiller seg ut fra nesten alt som skrives i denne sjangeren. Forfatteren har gjennom sin advokatpraksis hatt nærkontakt med miljø som ligner de som skildres fra innsiden i disse to bøkene. Vekten ligger ikke på de straffbare handlingene, men på verdensbildet, situasjonen og motivasjonen for aktørene. Det er fengende, spennende, og jeg mener bestemt at jeg skjønner mer av både kriminalitet og utenforskap enn jeg gjorde før.

Denne boka er på samme måte som Snabba Cash medrivende. Den starter kanskje litt vel rolig, men det gjelder å etablere karakterene på ny og dekke inn en del år der noen av hovedpersonene har sittet "på kåken". Deretter følger vi tre av hovedkarakterene etter tur - hvert tredje kapittel - og deres delvis sammenvevde liv.

En av dem er en forhenværende politimann, en er datteren til "juggebossen" og den tredje er mannen på bildet over: Jorge. Utbryterkongen fra Snabba Cash. Det er livsvalg, forbrytelser, etterforskning, identitetskriser, familieverdier (i noe ukjent versjon for de fleste av oss) og mye spenning.

Dette er svensk krim i en annen tapning enn vi er vant til. Jeg tror kanskje jeg foretrekker denne. Den har i alle fall et betydelig større potensiale til å gi deg nye perspektiv enn det Wallander, Beck og Salander har til sammen.

Konklusjon - Klar anbefaling

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...