mandag 9. november 2015

Moulin Touchais - søt Chenin Blanc

Moulin Touchais har 35 ha som de bruker til denne vinen, der 20% av druene plukkes undermodne for å bidra til friskheten. Resten plukkes seint og delvis botrytiserte. Flaskelagringen er ikke mindre enn ti år! Druen er Chenin Blanc, som er elsket av kjennere og jevnt over vist en kald skulder av det store publikum. 


Moulin Touchais Coteaux du Layon 2005 kr. 350

Yngstemann får det litt tøft i dette selskapet der de eldste er med. Her er det mer sukker, noe honning, og jeg synes også det er for lite spenst. Jeg ville ikke satset på denne. 


Jeg har, derimot, satset på denne. Men om det hjelper vet jeg ikke, for den er visst utsolgt fra leverandør. Lekker, harmonisk, frisk og lang. Ganske høy andel botrytiserte druer (45%). 

Men om jeg ikke får de flaskene jeg har bestilt, kan jeg kanskje kaste meg over denne som er 12 år eldre. Dette var et varmt år, og om du liker sherry er det fint for det er et tydelig sherry-preg her. Duft og smak også av nøtter, og munnfølelsen er flott. Jeg er sikker på at denne passer meget godt til ost. 

Det blir en helt annen pris, og en helt annen alder, på denne vinen - som også er utsolgt fra leverandør. Kompleks nese - det blir for mye å forsøke å registrere alt det som foregår. Lang ettersmak. Flott vin.  

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...