onsdag 18. mars 2015

Carillon

8. mars hadde vi en smaking i Vitis Bergensis av burgundere i 2012 - årgangen. De fleste vinene hadde vi kjøpt på spesialslipp, så mange av disse finner du ikke i polets vanlige lister. Jeg starter med de to hvite, og resten av notatene kommer etter hvert.

Begge vinene kom fra François Carillon, og ikke broren Jacques. Domenet ble delt i 2009 mellom de to, og François' vinmarker er generelt noe høyere beliggende. Mine erfaringer er sort sett fra før denne delingen. Det hendte flere ganger at Carillons landsbyvin viste seg bedre enn 1er cru fra andre og mer omtykte produsenter. I 2012 var også F. Carillon årgangens overachiever hos Jancis Robinson.

F. Carillon Puligny Montrachet 2012  
Duft av litt smør og nøtter, fin friskhet i munnen og en harmonisk helhet. Stilen er lett og lekker. 

Jeg har kjøpt Carillon landsby-Puligny siden 2008, og de jeg har smakt (2008 og 2009) har vært meget gode kjøp. Jeg venter ikke noe annet av denne. 

F. Carillon Chassagne-Montrachet  1er Cru Les Chevenottes 2012
Vinmarken er den mest nordvestlige i landsbyen, og ligger et veikryss fra Montrachet. Den var litt reduktiv i starten, og det var noe "eikestøy" og svovel, men så slår det gjennom med hvite blomster og sitrus. Den legger på seg og får fylde, men er likevel langt fra noen "tung" burgunder. Selv til 540 kroner er dette et godt kjøp etter min fattige forstand. 

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...