fredag 17. oktober 2014

Ti beste leseropplevelser?

På Fjasboka gikk det et "kjedebrev" med en utordring om å liste opp ens beste leseropplevelser.

Her svikter nok hukommelsen dramatisk og tuller til hva som faktisk slo ut på toppen av skalaen. Kanskje hadde jeg mine beste leseopplevelser som barn? Kanskje koste jeg meg mest med Hardyguttene? Kanskje lurer det seg vanlig støy som forfengelighet og et ønske om å fremstå som mer intellektuell og interessant enn jeg er?

Uansett, fritt etter hukommelsen og ikke i noen spesiell rekkefølge:

1. Ingmar Bergman - Laterna Magica
2. Emily Brontë - Wuthering Heights
3. Andre Agassi - Open
4. Kathi Diamant - Kafka's Last Love
5. Jeffrey Barnard - Reach for the Ground: The Downhill Struggle of Jeffrey Barnard.
6. Joseph Conrad - Heart of Darkness (kanskje den andre eller tredje gangen jeg leste den - av i alt sikkert 8-10 ganger).
7. Harold L. Klawans - Newton's Madness.
8. Sir Adrian Carton de Wiart* - Happy Odyssey (portrettet i National Portrait Gallery får pryde innlegget)
9. Paal-Helge Haugen - Anne
10. Kjell Aukrust - Bror Min

* - det er nok mange som ikke kjenner til denne karen. Min personlige forbindelse er at han ledet de Fransk-britiske troppene som kom til Namsos i 1940, og noen av disse internerte seg på min farfars/onkels gård på Skilleås. Han var en meget fargerik person:

"Sir Adrian Paul Ghislain Carton de Wiart[1] VC, KBE, CB, CMG, DSO (5 May 1880 – 5 June 1963) was a British Army officer of Belgian and Irish descent. He served in the Boer War, First World War, and Second World War; was shot in the face, head, stomach, ankle, leg, hip, and ear; survived two plane crashes; tunnelled out of a POW camp; and bit off his own fingers when a doctor refused to amputate them. Describing his experiences in World War I, he wrote, "Frankly I had enjoyed the war."[2]

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...