tirsdag 4. desember 2012

Champagne

Her følger tre korte notat på noen champagner jeg har smakt i det siste. Den mellomste ble smakt for seg, og de to andre ved samme anledning.

Pol Roger Rose 2002
Nyelig farge - jeg er ikke purist, så jeg kan avsløre at jeg også setter pris på fargen. Duft av nype og bringebær - mer enn jordbær. Den var overraskende utviklet, rik og lite fokusert. Jeg har også noen flasker, og de bør jeg "ta en titt på" snart. Dette var ikke lovende, men flaskevariasjonen på champagne er større enn for annen vin: her foregår mye av vinmakingen, det som "blir" vinen, på flasken - så små forskjeller i uktgangsposisjonene blir til store forskjeller i vinen.

Lanson Champagne Gold Label Brut 1996
Denne kom, som den eneste av disse tre, fra egen kjeller. Flott vin: fokusert, utviklet med aromaer av både autolyse og tørket aprikos, samt eksotiske krydder og et hint (?) av ost. Jeg har drukket en del av disse flaskene nå, og denne er kanskje den beste jeg har vært bortpå.

Gjenkjøp? - You betcha!

Noble Cuvee de Lanson 1989
Dette var flotte saker! Frisk og rik på en og samme tid, dufter autolyse og allehånde. Strukturen er rik og smidig, men likevel lineær. Som mange flotte viner er den som en flytende selvmotsigelse på mange vis. Det er vel nærmest overflødig å si at den er kompleks og harmonisk, men nå er det i alle fall notert.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...