søndag 3. april 2011

SN: Saint-Aubin rød


Saint-Aubin 1er Cru Derrière la Tour 2004 (Jean-Claude Bachelet)
Denne fikk jeg av gjester, og flasken var innkjøpt på Domainet hos Jean-Claude. Etter det jeg fikk fortalt var det gamlefar som tok imot dem, og han var svært rustikk i stilen. Landlig burgunderdialekt uten forsøk på å gjøre den mer forståelig for byfolk. Min venn skrøt av disse vinene til Jasper Morris, og kort tid etter begynte også Berry Bros & Rudd å føre dem, og de lager også Berrys own brand Chassagne-Montrachet. Ikke lite til æresbevisning. Nå er det mest sønnene som driver domainet.

Fargen sladret om årgangen. Jeg skal ikke skryte på meg verken bred eller dyp kjennskap til den, men det jeg har vært bortpå har vært litt brunlig på grensen til antikkrosa. Ikke fargen til en optimal burgunder av denne årgangen. Duft av rabarbra og jordbær, mer urtepreget og vegetal enn fruktig. Slank og stilig, det skal den ha, men en årgang man bør være svært forsiktig med å kjøpe.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...