onsdag 6. april 2011

Vinglass - en for alle, eller alle for en?

Det er ikke bare vin som engasjerer vinentusiaser, et av mange andre tema som genererer spaltemetre er hvordan man befordrer vinen fra flasken til legemet - herunder glassene man bruker.

Vinentusiastene har vel godt og vel sin andel av manic obsessives, og selv om jeg mener jeg har vokst fra det meste av den overdrevne interessen for alt som har med vin å gjøre er vel den bedømmelsen avhengig av øynene som ser. Men det er et faktum at vin smaker ulikt fra ulike glass. For å standardisere forholdene har man designet et glass som skal brukes til smaking av all slags vin (se over). Det vil kunne bevirke "intersubjektiv gyldighet", som det heter på fint. Eller "en for alle/alle for en".

Men ulike typer vin, som modne røde burgundere og ferske unge Riesling viner, har ulike egenskaper som verdsettes. Det har den østerrikske glassprodusenten Riedel forlengst tatt konsekvensen av, og de lager et betydelig sortiment som passer til alle slags viner. Deres vinglassguide er a wonder to behold. Det skal jo ikke stikkes under en stol at det også er bedriftsøkonomisk svært rasjonelt å sørge for at skapene til vininteresserte er fulle av et bredt utvalg vinglass.

For min egen del holder jeg med, i hovedsak, tre typer vinglass. Det holder, har jeg funnet ut. Men kanskje man skulle gjøre rede for hvilken type glass man smaker vinen med når man skriver smaksnotater? Jeg er ikke fremmed for den tanken, men jeg har ikke gjort noe med den foreløpig. Mine egne notater er ikke ment å være vitenskapelig objektive uansett (og jeg tror ikke noen interessante smaksnotater kan være det).

Men diskusjonen går på vin-forum, og alle interesserte kan gi sitt besyv med i laget. Per Mæleng skal skrive et par artikler for Vinforum om emnet. Det er også skrevet en del vitenskaplig om emnet: 'Influence of Glass Shape on Wine Aroma', J.F. Delwiche and M.L. Pelchat, i Journal of Sensory Studies 17 (2002): 19-28. Artikkelen er verdt å lese bare for bildet av innretningen som ble brukt for å sikre objektive forhold for respondentene (s. 23).


Bortsett fra at Bordeaux glasset ga betydelig mindre intens duft, var det også 'several significant correlations ... between the attribute intensity ratings and physical characteristics of the glasses'.
Under ser vi hvordan ISO-glasset ter seg ut med vin i.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...