torsdag 11. februar 2010

Hubris på Japansk


I en klassisk gresk tragedie er det gjerne heltens hubris, hans overdrevne tro på egen fortreffelighet, som er kilden til fallet. Mønstret er kjent fra andre områder også: er selvforståelsen i overkant positiv vil det som kommer i konflikt med selvbildet ikke fange oppmerksomheten - det blir definert bort.

Helt til det er for sent, og en serie med lignende forhold braker inn gjennom forsvarsverkene på en dramatisk ødeleggende måte. Omtrent som Toyotaen i innlegget før dette.

Toyota har - med rette - blitt identifisert med pålitelighet. Forder, Renaulter og annet alminnelig kjøretøy kan feile, men ikke Toyota. Dette bildet har ikke bare satt seg hos bilkjøpere verden over, det har også satt seg i ryggmargen hos selskapet selv. Avdekkingen av hva som har blitt kjent når i Toyota-systemet er på ingen måte avsluttet, men jeg våger likevel å påstå at Toyota er et offer for forestillingen om egen fortreffelighet. Feilmeldingene har blitt oversett og utdefinert på bakgrunn av selskapets eget selvbilde. Flere kan ha mistet livet som resultat av dette.

Dette er åpenbart ikke hele forklaringen, men et vesentlig aspekt vil jeg tro at det er. I tillegg kommer industriens egne krav om å redusere alle kostnader - også hos underleverandører - med 5% årlig. Dette var det Toyota og japansk bilindustri som gjorde til normen. Vi som er interessert i bil og bilindustrien har blitt vant med det, men det er et ufattelig sprang i hva man fikk for 300.000 (inflasjonsjustert) for ti år siden og det man får for samme pris i dag. Nye modeller og mer utstyr har kamuflert det faktum at når det gjelder biler har det vært en kollosal deflasjon: man får stadig mer for pengene. Er det rart det blir tilbakekallelser? Det eneste rare er at det ikke er flere.

Men Toyota har et ekstra problem. "...starting and stopping are fairly integral parts of the motoring experience" som David Pilling i Financial Times sier det. Når gass og brems blir problemer er det noe seriøst alvorlig på ferde, og den tryggheten som Toyota-eiere har hatt hevd på blir plutselig revet bort.

Det gjenstår å se om Toyota og lederen Akio Toyoda bare har skutt seg i foten eller om de har skutt seg i hjertet.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...